Kapadocja, znana przede wszystkich z charakterystycznego krajobrazu, który tworzą tufowe formacje skalne oraz z widokowych lotów balonem, oferuje przybywającym doń turystom wiele atrakcji. Jak ów krajobraz powstawał przeczytacie sobie w Wikipedii, dlatego tutaj pominę tę część. Poniżej natomiast znajdziecie listę miejsc, które warto odwiedzić, kiedy już odeśpicie swój poranny lot balonem nad Kapadocją.

Dolina różowa i dolina czerwona (Red i Rose Valley)

Dwie doliny, które się ze sobą łączą, dlatego wspominam o nich równorzędnie. Najładniejsze miejsce w Kapadocji i najciekawszy spacer, na jaki się tutaj wybierzecie. Rozległa dolina otoczona różnokolorowymi skałami – głównie różowo-czerwonymi, ale pojawią się również takie w odcieniu żółto-zielonkawym. Spacer daje możliwość wybierania różnych ścieżek i przemieszczania się na różnych wysokościach – raz idziemy w dolinie, innym razem jesteśmy na szczycie jednej ze skał, która daje nam możliwość spojrzenia na teren z wyższej perspektywy. Poza wyrzeźbionymi przez naturę stożkowymi skałami, po drodze natykamy się na wiele wykutych w skałach gołębników oraz miejsc sakralnych, takich jak kościoły czy klasztory. Nie jeden raz zaskoczy was religijny fresk we wnętrzu takiej jaskini albo sporych rozmiarów sala modlitewna wsparta na dekoracyjnie rzeźbionych w skale kolumnach.

Czerwona albo Różowa dolina

Czerwona dolina, Turcja / Red Valley, Turkey

Spacer po obu dolinach zaplanujcie jako jeden z pierwszych. My zostawiliśmy sobie na koniec dnia, nie spodziewając się, że będzie aż tak atrakcyjny, że zechcemy przejść cały szlak. Dlatego też kolejnego dnia zamiast od razu ruszać w dalszą drogę wróciliśmy do Różowej Doliny na trekking wśród skalnych stożków.

INFORMACJE PRAKTYCZNE
Dojazd do Różowej Doliny (Rose Valley)
Samochód zostawiacie na parkingu w Çavuşin, w którym przy okazji możecie obejrzeć wykuty w skale zamek. Idziecie do ostatniej ulicy za zamkiem i skręcacie w prawo. Dalej prosto, mijacie ostatnią przy ulicy restaurację i wchodzicie na drogę prowadząca pomiędzy dwoma cmentarzami. Wciąż idziecie prosto, nie skręcając w odchodzącą na lewo drogę. Po kilku minutach dochodzicie do miejsca, w którym znajdują się kawiarnia i parking. Mijacie kawiarnię i kiedy dojdziecie do rozwidlenia dróg, przy którym stoi kamienny kierunkowskaz, skręcacie w lewo. Odtąd już kierujecie się po znakach na szlaku.

Dojazd do Czerwonej Doliny (Red Valley)
Jadąc drogą między Ürgüp a Göreme należy skręcić zgodnie z kierunkowskazem z napisem View Point (w prawo jadąc z Ürgüp). Po kilku minutach jazdy należy uiścić opłatę (2 TRY). Wejście na szlak znajduje się przy punkcie widokowym z widokiem na rozległą dolinę i jej czerwone skały. Jeśli nie macie czasu na trekking to warto tutaj przyjechać właśnie na tego widoku. Najlepiej przed wieczorem, kiedy zachód słońca podkreśla kolor doliny.

U wejścia do obu dolin, ale też na szlaku znajdują się małe kawiarnie i sklepiki, w których będziecie mogli złapać tchu i uzupełnić płyny.

Dolina miłości (Love Valley)

Zupełnie inna niż opisane powyżej doliny. Pojedyncze lub grupy kilku towarzyszących sobie skał o bardzo jasnej barwie. Nazwa doliny podobno wiąże się z kształtem skał, które kojarzą się z… hmm no nie wiem, ale ponoć innym się kojarzą.

Dolina miłości / Love Valley, Turkey

INFORMACJE PRAKTYCZNE
Jadąc drogą z Göreme w kierunku Avanos należy skręcić w lewo do drogi prowadzącej do Nevşehir. Niedaleko za skrętem po prawej stronie drogi znajduje się skupisko 4 skał, a przy nich mały parking. Wejście do doliny jest po drugiej stronie drogi.

Z kolei warto podjechać jeszcze kawałek prosto i na pierwszym skrzyżowaniu skręcić w lewo. Drogą dojedziemy do punktu widokowego na Dolinę Miłości.

Wąwóz Ihlara

Nazywany oazą zieleni, dlatego, że mega wysokie ściany skalne, płynący środkiem wąwozu strumień i bujna roślinność dają przyjemne orzeźwienie w gorący dzień. Spacer wąwozem nie jest wymagający, a dodatkowo po drodze mijamy kilka punktów gastronomicznych. Wąwóz pełen jest zabytków sakralnych wykutych w skałach, które są dobrze oznaczone i do których prowadzą przygotowane kładki i schodki.

Wąwóz Ihlara / Ihlara Canyon

Wąwóz bardziej imponująco wygląda, kiedy zaglądamy w jego głąb z górnych półek skalnych. Wysokie na kilkadziesiąt metrów i masywne skały robią wrażenie.

Polecamy zaplanować sobie obiad w Belisirma. Na strumieniu znajdują się przyjemne tarasy, na których restauracje serwują swoje dania.

Wejście na szlak: 20 TRY
Najlepiej podjechać do wejścia w Ihlara albo w Belisirma.

Podziemne miasta

Kapadocja pełna jest podziemnych miast, w których chrześcijańscy mieszkańcy terenów ukrywali się przed najazdami Rzymian, a potem Muzułmanów.

Największym jest miasto podziemne w Derinkuyu, które miało aż 8 pięter. Przeniesione zostały tutaj właściwie wszystkie funkcje miasta. Pokonując kolejne piętra widzimy spiżarnie, kuchnie, szkołę, kościół, a nawet cmentarz. Pomieszczenia są wysokie i duże. Jedynie łączące je korytarze i schody są dosyć wąskie i klaustrofobiczne.

Derinkuyu

Bilet wstępu: 25 TRY
Zwiedzać można samodzielnie, bez podpinania się pod grupę zorganizowaną.

MOŻNA SOBIE DAROWAĆ:

Paşabağı

Zespół skał, które wyglądem przypominają grzybki. Całość natomiast przypomina plac zabaw. O ile w Dolinie Różowej czy Miłości nie ma specjalnie dużo turystów, to tutaj obijasz się ciągle o kogoś. Dzieciaki biegają jak ogłupiałe, a dorośli kompletnie nie zważają, że ich pociecha traktuje wyrzeźbioną w skale świątynię jak zjeżdżalnię. Tabliczek z zakazami nikt nie respektuje.

Wytyczone są ścieżki spacerowe, wieczorem podświetlone. Lokali gastronomicznych jest tyle co w małym miasteczku.

INFORMACJE PRAKTYCZNE
Za Çavuşin należy skręcić w prawo, zgodnie z kierunkowskazem ustawionym przed zakrętem. Po około 1km dojedziecie pod Paşabağı.
Wstęp bezpłatny.

Dolina Gołębia (Pigeon Valley)

Manager naszego hotelu powiedział: „wystarczy, że pojedziecie na punkt widokowy, spojrzycie z góry i tyle”. Na spacer są ciekawsze doliny. Miał rację. Spojrzeliśmy z góry, wcale nie nabraliśmy ochoty aby pakować się w tę konkretną dolinę.

INFORMACJE PRAKTYCZNE
Punkt widokowy znajduje się w Uçhisar.