Początek tego roku to totalny pech w naszych lotniczych podróżach. Jeden został odwołany, drugi mocno opóźniony przez co nie zdążyliśmy na przesiadkę na kolejny lot. Mimo iż pokrzyżowało nam to plany, to jednak nie zrujnowało całkiem wyjazdów i oba odbyliśmy. Nie znaczy to jednak, że zrezygnowaliśmy z przysługujących nam praw pasażerów. Wręcz przeciwnie, złożyliśmy stosowne reklamacje, z których każda została rozpatrzona pozytywnie. Nie spotkaliśmy się z problemami na drodze reklamacji, ale czytałam, że to może zależeć również od samych linii lotniczych. My reklamacje składaliśmy do PLL LOT i Turkish Airlines.

Poniżej odpowiedzi na wszelkie nurtujące was pytania związane z potencjalnym odszkodowaniem za opóźniony lub odwołany lot, ale najpierw ile czasu zajęło nam od złożenia reklamacji do otrzymania odszkodowania.

W przypadku PLL LOT procedura od wysłania reklamacji do przelania pieniędzy na konto trwała kilka miesięcy. Na decyzję o pozytywnym rozpatrzeniu reklamacji czekaliśmy miesiąc. Wraz z decyzją otrzymaliśmy do wypełnienia dokumenty do przelewu środków na konto (mimo iż te same dane podawaliśmy w reklamacji musieliśmy wypełnić i te kwitki). Środki na koncie pojawiły się jakieś półtora miesiąca po odesłaniu dokumentów do PLL LOT.

W Przypadku Turkish Airlines wszystko trwało krócej. Wraz z decyzją o uznanej reklamacji otrzymaliśmy informację o przyznaniu odszkodowania w postaci voucherów podróżnych. Wiedząc, że linie nie mogą nam tego narzucić, ale również doczytując w treści maila o możliwości otrzymania przelewu, szybko zgłosiłam liniom, że interesuje nas tylko ta forma odszkodowania. Znowu otrzymałam do wypełnienia formularz przelewu wraz z oświadczeniem o zrzeczeniu się dalszych roszczeń. Pieniądze na koncie pojawiły się około dwóch tygodni później.

Wiem, że niektórzy mają więcej trudności w uzyskaniu odszkodowania. Nam poszło sprawnie i dosyć szybko. Warto jednak abyście wiedzieli jakie przysługują wam prawa i je egzekwowali. Podobno wciąż większość osób nie występuje do linii o odszkodowania. Obstawiam, że powodem jest właśnie niewiedza.

Poniżej znajdziecie odpowiedzi na główne pytania związane ze składaniem reklamacji – jak się zachować i jakie prawa przysługują wam w przypadku odwołanego lub opóźnionego lotu. A na końcu tekstu linki do moich treści reklamacji, które po modyfikacji możecie zastosować u siebie.

OPÓŹNIONY LOT

W przypadku lotu opóźnionego obowiązkiem przewoźnika jest opieka nad pasażerem. Nie należy się ona jednak w każdej sytuacji, a uzależniona jest od czasu opóźnienia:

    • w przypadku lotów na dystansie do 1500 km – czas opóźnienia musi wynieść min. 2 godziny lub więcej
    • w przypadku lotów wewnątrzwspólnotowych na dystansie powyżej 1500 km i wszystkich lotów o długości od 1500 do 3500 km – czas opóźnienia od 3 godzin i więcej
    • w przypadku wszystkich innych lotów – czas opóźnienia musi wynieść 4 godziny i więcej.

W takich sytuacjach pasażer powinien otrzymać posiłki i napoje oraz możliwość wykonania bezpłatnego połączenia telefonicznego. Posiłki mogą być przyznane w różnej formie – my od PLL LOT otrzymaliśmy kanapki i po butelce wody. Turkish Airlines na lotnisku w Taszkencie nie dał nam nic (mimo 4-godzinnego opóźnienia), natomiast na swoim macierzystym lotnisku w Stambule rozdawał vouchery do 3 wyselekcjonowanych barów szybkiej obsługi. Tu muszę dodać, że o vouchery musieliśmy się wyprosić i nabiegać po lotnisku do różnych biur.

Dodatkowo gdy zachodzi konieczność noclegu przewoźnik powinien zapewnić pasażerowi nocleg oraz transport między lotniskiem a miejscem zakwaterowania i z powrotem.

Poza opieką pasażerowi przysługuje również odszkodowanie jeśli z powodu opóźnienia dotarł do miejsca docelowego z opóźnieniem wynoszącym przynajmniej 3 godziny. Wysokość odszkodowania uzależniona jest od odległości do miejsca docelowego:

  • 250 EUR dla lotów o długości do 1500 km
  • 400 EUR dla lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1500km oraz wszystkich pozostałych lotów o długości od 1500 km do 3500 km
  • 600 EUR dla pozostałych lotów.

ODWOŁANY LOT

Tutaj działają podobne zasady jak w przypadku lotu opóźnionego. Masz więc prawo do takiej samej opieki, czyli posiłków, bezpłatnego telefonu, jeśli istnieje konieczność dodatkowego noclegu to masz prawo do zakwaterowania oraz bezpłatnego transportu na trasie lotnisko – hotel. Pamiętaj też, że jeśli wracasz na nocleg do własnego mieszkania to również masz prawo otrzymać voucher na taksówkę lub zwrot kosztów tej podróży.

W przypadku gdy twój lot jest odwołany masz prawo do wyboru pomiędzy następującymi opcjami:

  • zwrot pełnego kosztu biletu
  • zmiana planu podróży w najwcześniejszym możliwym terminie
  • zmiana planu podróży w późniejszym, dogodnym dla ciebie terminie, w ramach dostępnych miejsc.

Pasażerowi przysługuje również odszkodowanie i podobnie jak w przypadku lotów opóźnionych, jego wysokość uzależniona jest od długości lotu:

  • 250 EUR dla lotów o długości do 1500 km
  • 400 EUR dla lotów wewnątrz UE dłuższych niż 1500 km oraz wszystkich pozostałych lotów o długości od 1500 km do 3500 km
  • 600 EUR dla pozostałych lotów.

Czy w każdej sytuacji związanej z odwołaniem lub opóźnieniem lotu należy się odszkodowanie?

Nie. Opisane wyżej prawa nie dotyczą sytuacji, w których lot został opóźniony lub odwołany z powodu sytuacji, na które przewoźnik nie miał wpływu (np. strajk, katastrofa naturalna) lub z powodu nadzwyczajnych okoliczności, których nie mógł uniknąć (załamanie pogody, huragan, pyły wulkaniczne itp.).

Oprócz tego w przypadku lotów odwołanych ważne jest to kiedy otrzymaliście informację o tym fakcie. Jeśli przewoźnik odwołał lot i poinformował was o tym 14 dni przed datą lotu wówczas nie przysługuje wam odszkodowanie. Ale macie prawo do zwrotu kosztów biletu. Jeśli lot odwołany został w terminie między 7 a 14 dni przed datą wylotu i zaproponowano wam inny lot (przy czym wylot odbywa się najpóźniej 2 godziny przed godziną planowanego lotu, a na miejsce dotrzecie najpóźniej do 4 godzin po planowanym czasie przylotu) wtedy również nie macie prawa do odszkodowania. Z kolei jeśli lot odwołany został w terminie krótszym niż 7 dni przed datą wylotu i zaproponowano wam inny lot (przy czym wylot odbywa się najpóźniej 1 godzinę przed planowanym czasem odlotu, a na miejsce dotrzecie najpóźniej 2 godziny po planowanym czasie przylotu) wtedy również nie przysługuje wam odszkodowanie.

Pamiętaj też, że jeśli twój lot odbywał się na zasadzie łączenia biletów u kilku przewoźników, co zorganizowałeś sobie sam, to odszkodowanie ci nie przysługuje. To znaczy, że jeśli aby dostać się do miejsca docelowego kupiłeś dwa różne bilety, i z punktu A do B podróżujesz liniami X, następnie w punkcie B przesiadasz się na linie Y by dostać się do punktu docelowego C, to nie przysługuje ci odszkodowanie. Warto na to zwracać uwagę szukając biletów w wyszukiwarkach internetowych – te często podają dodatkową informację „przesiadka na ryzyko pasażera”. I to są między innymi takie ryzyka (chociaż nie jedyne).

Jeżeli wasz lot został zmieniony z linii A na linie B np. w ramach szukania dogodnych połączeń gdy lot A jest odwołany to pamiętajcie, że po przyjęciu takiej oferty A przestaje być za was odpowiedzialny i przechodzicie pod skrzydła B. Zatem np. kolejne opóźnienie lub odwołany lot B i związane z nim roszczenia kierować musicie do B. Na papierze wygląda logicznie ale w sytuacji skrajnej, kiedy utknęliście na dalekim lotnisku to personel może traktować was jak gorącego kartofla i odrzucać swoje odpowiedzialności.

Czy odszkodowanie to wszystko co mogę otrzymać w ramach reklamacji?

Poza odszkodowaniem pasażerowi przysługuje również zwrot poniesionych kosztów. Te jednak należy udokumentować, więc np. w trakcie oczekiwania na opóźniony lot bądź lot „zastępczy” zbierajcie wszystkie rachunki. Oczywiście dotyczy to kosztów uzasadnionych związanych z czasem oczekiwania. Możecie się więc ubiegać o zwrot kosztów noclegu czy posiłków, ale jeśli w ramach zabicia czasu poszliście zaszaleć na shoppingu czy w SPA to tych kosztów nikt raczej nie uzna.

Ile mam czasu na złożenie reklamacji?

Reklamację można wnieść w okresie 1 roku od momentu zdarzenia. Niby dużo, ale jak wiecie łatwo zapomnieć i przegapić datę przedawnienia więc nie ma na co czekać.

Gdzie złożyć reklamację?

Reklamację składacie do przewoźnika. TUTAJ znajdziecie wykaz adresów wielu przewodników, jednak sugeruję przed wysłaniem sprawdzić na stronie internetowej przewoźnika jaki adres podany został do składania reklamacji.

W przypadku niesatysfakcjonującej odpowiedzi ze strony linii lotniczej możecie złożyć skargę do Rzecznika Praw Pasażerów. Można to zrobić online TUTAJ .

W jaki sposób złożyć reklamację?

Reklamację składacie w formie papierowej, najlepiej listem poleconym na adres przewoźnika. Poniżej dzielę się z wami przykładami reklamacji.

Niektóre linie lotnicze mają na swojej stronie dedykowany formularz reklamacji, możecie więc skorzystać też z tej formy komunikacji z przewoźnikiem.

PL_Reklamacja – odwołany lot – kliknij by pobrać wzór
ENG Reklamacja – opóźniony lot – kliknij by pobrać wzór w angielskiej wersji językowej
PL Reklamacja – opóźniony lot – kliknij by pobrać wzór w polskiej wersji językowej

Write A Comment